Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου & Παραστατικών Τεχνών

Ημερίδα: «Θεατρική πρωτοπορία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα»

Οργανωτική Επιτροπή: Εύη Προύσαλη, Ελένη Πετάση, Γρηγόρης Ιωαννίδης

Μια ανοιχτή συζήτηση ανάμεσα σε κριτικούς θεάτρου και δημιουργούς/συντελεστές της θεατρικής πράξης: σκηνοθέτες, ηθοποιούς, εκπροσώπους φορέων και θεσμών και το κοινό.
Την ημερίδα χαιρετίζει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Προλογίζουν εκ μέρους της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών ο Πρόεδρος, Σάββας Πατσαλίδης και εκ μέρους του Φεστιβάλ Αθηνών, η Σύμβουλος για το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο, Δήμητρα Κονδυλάκη. Ολιγόλεπτες τοποθετήσεις από τα μέλη της Οργανωτικής επιτροπής Εύη Προύσαλη και Γρηγόρη Ιωαννίδη. Συντονιστές των συζητήσεων: Εύη Προύσαλη, Γρηγόρης Ιωαννίδης και Ελένη Πετάση.
Στην πρώτη ενότητα (Α), η συζήτηση θα γίνει ανάμεσα στους εκπροσώπους θεσμών και φορέων και τους κριτικούς θεάτρου και θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό (προβλεπόμενη διάρκεια 1.15 λεπτά)
Στη δεύτερη ενότητα (Β) τον λόγο παίρνουν οι καλλιτέχνες/σκηνοθέτες, οι οποίοι θα τοποθετηθούν επί του θέματος και θα ακολουθήσει συζήτηση, τόσο με τους κριτικούς θεάτρου όσο και με το κοινό (προβλεπόμενη διάρκεια 1.15 λεπτά).

Όσοι από τους συναδέλφους κριτικούς θεάτρου επιθυμούν μπορούν να παρέμβουν στις συζητήσεις.

Α. Εκπρόσωποι φορέων και Θεσμών:

1. Πρόδρομος Τσινικόρης (Εθνικό Θέατρο, Πειραματική Σκηνή)
2. Νίκος Διαμαντής (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά)
3. Μαριάννα Κάλμπαρη (Θέατρο Τέχνης)
4. Αλέξανδρος Ευκλείδης (ΚΠΙΣΝ, Εναλλακτική Σκηνή)
5. Κυριακή Σπανού (ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας)
6. Κάτια Αρφαρά (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση)

Β. Καλλιτέχνες / Σκηνοθέτες

1. Γιάννος Περλέγκας
2. Δημήτρης Καραντζάς
3. Έλλη Παπακωνσταντίνου
4. Μαρίλλη Μαστραντώνη
5. Όλγα Ποζέλη
6. Αργύρης Ξάφης
7. Ρούλα Πατεράκη

Το ερώτημα που εξαρχής τίθεται είναι κατά πόσο οι αλλαγές που έχει κομίσει η παγκοσμιοποίηση και η νέα οικονομία, επιτρέπουν την επιβίωση της πρωτοπορίας, τουλάχιστον με την έννοια όχι μόνο της πρωτιάς (προβάδισμα έναντι άλλων) αλλά κυρίως της ρήξης, της ανατροπής, της υπέρβασης (όπως την είχε οραματιστεί η ιστορική avant-garde).
Υπάρχει σήμερα πρωτοπορία στο ελληνικό θέατρο;
Ποιες είναι οι υφολογικές και θεματολογικές της συνισταμένες;
Ποιοι την εκπροσωπούν και σε ποιους απευθύνεται;
Μέσα σε ποιο πλαίσιο (ιδεολογικό, κοινωνικό, κλπ) μέσα στο οποίο αναπτύσσεται και λειτουργεί;
Ποια η σχέση της με την αγορά;
Μπορεί μια παράσταση να δηλώνει πρωτοποριακή και παράλληλα να διαφημίζει στα Δελτία Τύπου που κυκλοφορεί ότι είναι και sold out;
Η μαζική αποδοχή ακυρώνει ή ενισχύει τον ρόλο της πρωτοπορίας;
Ποια η σχέση Θεατρικής Πρωτοπορίας και «θεσμών»;
Η κατάργηση της αντιπαραθετικής λογικής του μοντερνισμού και η αποδοχή της μεταμοντέρνας ανοχής (tolerance) σημαίνει ακύρωση ή ενίσχυση της δυναμικής της πρωτοπορίας;

Δηλώσεις συμμετοχής: seminars@greekfestival.gr