Οι κριτικοί, το θέατρο και η νέα αγορά: η ανατομία μιας αβέβαιης σχέσης 2019-07-05T12:20:05+00:00

Ημερίδα

Οι κριτικοί, το θέατρο και η νέα αγορά: η ανατομία μιας αβέβαιης σχέσης
Σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου & Παραστατικών Τεχνών

Το Φεστιβάλ Αθηνών σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ.) διοργανώνει ημερίδα αφιερωμένη στη σύγχρονη θεατρική κριτική, τα προβλήματα, τις προοπτικές, τα αδιέξοδά της και τις σχέσεις της με τη νέα θεατρική αγορά. 

Ζούμε σε μια εποχή που έθνη, ταυτότητες, θρησκείες, σύνορα και, βεβαίως, οι τέχνες δοκιμάζουν τα όριά τους, τις αντοχές τους και τις ανοχές τους. Σχεδόν τίποτα δεν δείχνει να κινείται μέσα στις παλιές σταθερές. Όλα λειτουργούν στη σφαίρα της σχετικότητας. Έτσι, και στο θέατρο και την κριτική κανείς πια δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι χαρακτηρίζει μια καλή κριτική ή μια καλή παράσταση. Χωρίς κάποιο σταθερό σημείο αναφοράς, όλα είναι ανοικτά προς συζήτηση (και ενδεχόμενη αμφισβήτηση). Εξάλλου, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα σ’ έναν κόσμο που διαρκώς συσκοτίζει κάθε έννοια του «πραγματικού».

Κοντά στον γιγαντισμό του αριθμού των παραστάσεων παρατηρούμε και έναν αντίστοιχο γιγαντισμό στον αριθμό των κριτικών. Εύλογο και το ερώτημα: Tι υποδηλώνει αυτή η «αδέσποτη κριτική χιονοθύελλα»; Μήπως κάποια μορφή «εκδημοκρατισμού» του κριτικού λόγου, όπου όλοι δικαιούνται να εκφέρουν γνώμη; Και αν όντως αυτό συμβαίνει, η φωνή των πολλών βοηθά να ανέβει ο ποιοτικός πήχης του θεάτρου; Όταν όλοι δηλώνουν κριτικοί, ποιος είναι τελικά ο κριτικός; Όπως, κατ’ αναλογίαν, και στο θέατρο: Όταν όλοι δηλώνουν ηθοποιοί (ή θιασάρχες ή παραγωγοί), ποιος είναι ο ηθοποιός (ή ο θιασάρχης ή ο παραγωγός); Ανάμεσα στις εκατοντάδες παραγωγές, πώς διαχωρίζει κανείς την ήρα από το στάρι; Πώς διαμορφώνεται, εντέλει, ο διάλογος ανάμεσα στην κοινότητα των κριτικών και την κοινότητα των καλλιτεχνών, σε μια ιστορική στιγμή κατά την οποία έχουμε πολλαπλάσιους κριτικούς και καλλιτέχνες σε σχέση με το παρελθόν; Αυτά τα θέματα θα απασχολήσουν την ημερίδα, όπως και η απουσία σοβαρών θεατρικών εντύπων που να φιλοξενούν εξίσου σοβαρές κριτικές.

Δεν επιδιώκουμε οριστικές απαντήσεις. Θέλουμε, όμως, να δούμε τις προκλήσεις που μας περιμένουν, σε μια αλληλοεξαρτώμενη σχέση, κριτικούς και καλλιτέχνες.

Ώρες: 17:00-20:00

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟΙ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

- Σάββας Πατσαλίδης (Καθηγητής ΑΠΘ, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών)

- Δήμητρα Κονδυλάκη (Θεωρητικός Θεάτρου, Σύμβουλος για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου)

 

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

- Δημήτρης Λιγνάδης (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
«Η κριτική έχει υποβαθμιστεί σε κρίση» (Η τοποθέτηση θα αναγνωστεί.)

- Στεριανή Τσιντζιλώνη (Θεωρητικός Χορού, Σύμβουλος για τον χορό στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου)
«Τρία ερωτήματα και μια κόντα για την κριτική του χορού στην Ελλάδα»

- Άρης Ασπρούλης (Διευθυντής Επικοινωνίας & Προβολής Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, Υποψήφιος Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου)
«Η θεατρική κριτική ως εργαλείο προβολής και επικοινωνίας. Ένας σύντομος κοινωνιολογικός στοχασμός πάνω στη δύναμη της γνώμης, τους σημαντικούς άλλους (significant others) και τις ομάδες αναφοράς (reference groups) στη νέα θεατρική αγορά της Αθήνας»

- Ιωάννα Λιούτσια (Καλλιτεχνικός Συνεργάτης ΚΘΒΕ, Κριτικός Θεάτρου)
«Social media και θεατρική κριτική: γραφή, διάδοση και διάδραση των κειμένων της γενιάς των διαδικτυακών κριτικών»

- Γιώργος Βουδικλάρης (Δημιουργός ιστοσελίδας πολιτισμού artivist.gr)
«Ο Χαζός του Χωριού»

 [Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.]

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

- Αντώνης Κοκολάκης (Υπεύθυνος Προβολής και  Επικοινωνίας)
«Οι εποχές αλλάζουν - πώς η επικοινωνία πρέπει να προσαρμόζεται  με τις νέες συνθήκες και προχωράει παράλληλα με τις εξελίξεις»

- Άννυ Κολτσιδοπούλου (Θεατρολόγος, Κριτικός Θεάτρου, Μεταφράστρια)
«Τα μη μεταβιβάσιμα της κριτικής χθες, σήμερα και όσο πάει»

- Παντελής Μπουκάλας (Συγγραφέας, Μεταφραστής)
«Κρίνετε ίνα κριθήτε»

- Ιωσήφ Βιβιλάκης (Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντιπρόεδρος Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ)
«Η ευθύνη της θεατρικής κριτικής»

- Βασίλης Μαυρογεωργίου (Σκηνοθέτης, Ηθοποιός, Παραγωγός θέατρο SKROW)
«Ποιος έχει ανάγκη την κριτική;»

[Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.]

Θέατρο

Πειραιώς 260 (Ε)

  • 06/07/2019 στις 17:00

MEDIA KIT / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Προβολή Press Kit

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου | Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου | Πειραιώς 260 | Ωδείο Ηρώδου Αττικού | Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Αρχαία Αγορά | Γαλλικό Ινστιτούτο | Δημοτικό Θέατρο Πειραιά | Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς | Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης | Ωδείον Αθηνών | Πεδίον του Άρεως | Αρχαιολογικός Χώρος Κεραμεικού | Ρωμαϊκή Αγορά | Πλατεία Ομονοίας | Second Skin | Victoria Square Project | Αθήνα | 15ο Λύκειο Κυψέλης | six d.o.g.s | Βουλευτικό Ναυπλίου | Πεζόδρομος Ερμού & Αγίων Ασωμάτων | Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης | Αρχαιολογικός χώρος Πνύκας | Βυζαντινό Μουσείο | Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας | Πλατεία Κοραή | 10ο Γυμνάσιο Πειραιά | 2η ΥΠΕ Μονάδα Υγείας Πειραιά | Όμιλος για την Unesco Πειραιώς και Νήσων | Ειδικό Σχολείο Αυτιστικών Πειραιά | Εργατικές Πολυκατοικίες Κοκκινιάς | «Πυξίδα» | Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών | Δημοτικό σχολείο Αρχαίας Επιδαύρου | «Σχεδία» | Πολιτιστικό Κέντρο Λυγουριού | Πλατεία «Εργατικά» | Οικία Στράτη Μυριβήλη | Λιμάνι Παλαιάς Επιδαύρου

όλοι οι χώροι