Ancient Future Solo

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα χορού για εφήβους με τη Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Τα 8 πρωτότυπα χορευτικά soli θα προβάλλονται στο greekfestival.gr από τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου

“Ένα εργαστήριο του Φεστιβάλ;… Είναι σίγουρα απελευθερωτικό, διδακτικό αλλά όχι με την έννοια του σχολείου, μαθαίνεις πάρα πολλά και είναι πάρα πολύ ανοιχτό, δεν υπάρχει τίποτα που να σε περιορίζει εκτός από τα όρια που βάζουμε εμείς οι ίδιοι!”

Μελίνα

Συμμετέχουσα στο AFS

Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ επέκτεινε φέτος τη δραστηριότητά του κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου με μία σειρά από ερευνητικές δράσεις και συνεργασίες με δωρεάν συμμετοχή για το ευρύτερο κοινό, στα πλαίσια της νέας πλατφόρμας OPEN PLAN.

Ανακαλύπτοντας τη δημιουργική γλώσσα του σύγχρονου χορού μέσα από Ancient Future Solo, το εργαστήριο που εμψύχωσε για λογαριασμό του Φεστιβάλ η χορεύτρια και χορογράφος Μαριάννα Καβαλλιεράτου με τους συνεργάτες της, συνειδητοποιεί κανείς πόσο πολύτιμη είναι αυτή η πρωτοβουλία του Φεστιβάλ, ειδικά στην κατεύθυνση του κοινού των εφήβων, που διψούν για δημιουργία και επαφή μέσα από την τέχνη, ιδιαίτερα σε μια δύσκολη εποχή σαν αυτή που διανύουμε.

Πεδίο δημιουργικής διάδρασης ανάμεσα σε νέους ανθρώπους και καλλιτέχνες «που τους ανοίγουν δρόμους», «τους ωθούν να ξεπεράσουν τον εαυτό τους», τους μαθαίνουν να προσεγγίζουν βιωματικά τα αρχαία κείμενα, με όχημα τον χορό και τη μουσική, πέρα από μια στείρα διδακτική διαδικασία, το Ancient Future Solo συμβάλλει επί της ουσίας, ως σύλληψη και ως δράση, στον διάλογο γύρω από τη σημασία της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης: όχι μόνο για την καλλιέργεια της εκφραστικότητας του καθενός αλλά κυρίως για τη διάπλαση ενεργών και δημιουργικών ανθρώπων.

Tι σημαίνει υπέρβαση;  Ποια πράξη είναι ηρωική;  Πώς η πίστη σε μια ιδέα και η απόφαση για δράση επηρεάζουν το σώμα;  Τι σημαίνει ευθύνη, προσωπικό κόστος;  Πώς είναι το σώμα που επαναστατεί;  Πώς είναι το σώμα που αντιστέκεται;

 

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Με αφετηρία την Ελένη του Ευριπίδη και την Αντιγόνη του Σοφοκλή, από τη διδακτέα ύλη Γυμνασίου και Λυκείου αντίστοιχα, οι οκτώ έφηβοι μαθητές 13-17 ετών που συμμετείχαν στο Ancient Future Solo, ανακαλύπτουν μέσα από το σώμα και την κίνηση το Aρχαίο Δράμα και δημιουργούν ο καθένας και η κάθε μία τη δική τους χορογραφική δημιουργία με την καθοδήγηση της Μαριάννας Καβαλλιεράτου και της βοηθού της, Αρετής Αθανασοπούλου. Κάθε ένας και κάθε μία από τους / τις δημιουργούς συνεργάστηκε, ταυτόχρονα, με τον συνθέτη Γιώργο Μιζήθρα για τον ήχο του σόλο του αλλά και με τη θεατρολόγο Παρασκευή Τεκτονίδου για τη δραματουργία του κάθε έργου.

Οι εισηγητές *τριες συνόδευσαν τους / τις συμμετέχοντες *ες στην προσέγγιση των προσώπων και των κινήτρων τους εξοικειώνοντάς τους / τις με τη δυνατότητα πολλαπλών αναγνώσεων των κλασικών κειμένων. Τους πρόσφεραν κινητικά και δραματουργικά εργαλεία για την ανάπτυξη της προσωπικής τους έκφρασης και τη δημιουργία νέων, αμιγώς κινητικών έργων σε διάλογο με το Αρχαίο Δράμα. Και μαζί εξερεύνησαν τη σχέση ήχου και μουσικής με τη δραματουργία ενός χορογραφικού έργου.

Οι νεαροί *ές χορευτές *τριες εργάστηκαν με πάθος και μεθοδικότητα και από τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου και για 8 μέρες θα μοιραζόμαστε στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ και από ένα πρωτότυπο χορευτικό solo που συνέθεσαν και ερμηνεύουν οι ίδιοι *ες στον χώρο Β της Πειραιώς 260.

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των βίντεο που θα δούμε, τηρήθηκαν απόλυτα τα μέτρα ασφαλείας κατά της πανδημίας. Το πρόγραμμα των συναντήσεων, που ξεκίνησαν στις 24 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά κατά το μεγαλύτερο μέρος του.

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ηλίας Χατζηγεωργίου

ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

Μαριάννα Καβαλλιεράτου, χορογράφος 

Γιώργος Μιζήθρας, συνθέτης 

Αρετή Αθανασοπούλου, βοηθός χορογράφου

Παρασκευή Τεκτονίδου, δραματουργός

ΧΟΡΕΥΤΕΣ

Νίκος Βλαχογιάννης

Ιωάννα Εμμανουήλ

Αριάδνη Κοροπούλη

Υβόννη Μέλισσα

Αγγελική Μπεβεράτου 

Μελίνα Σάκκουλα

Ελένη Σαρασίτη 

Πάμπλο Σότο

Το εργαστήριο σύγχρονου χορού Ancient Future Solo ήταν για μένα μια μεγάλη πρόκληση κι ένα στοίχημα προσωπικό, για τον απλό λόγο ότι απευθυνόταν στη δυσκολότερη, κατά την άποψή μου, ηλικία, στην  εφηβεία.

Ήταν όμως από την πρώτη στιγμή και μια αποκάλυψη. Ο τρόπος που δουλέψαμε όλοι μαζί σε ένα κλίμα άκρως συνεργατικό και συλλογικό, αλλά και μεμονωμένα, μάς έδωσε την ευκαιρία να δείξουμε στα παιδιά μονοπάτια πορείας, ώστε να αποκτήσουν την εμπειρία, για να μπορέσουν, μέσα από τη δημιουργική διαδικασία, να μελετήσουν έργα που διδάσκονται στο σχολείο με οδηγό την τέχνη, και να ανακαλύψουν την προσωπική τους φωνή. Δώσαμε κίνητρα και συγκεκριμένες κατευθύνσεις, ώστε, μαζί με το χορευτικό κομμάτι και μέσα από κινητικές και σωματικές εξερευνήσεις (που είχαν τον πρωταρχικό ρόλο), να ανοίξουμε χώρο και σε ευρύτερα επίπεδα και κλάδους της τέχνης, να επιτευχθεί το ερέθισμα ως μια συνολική γνώση.

Με έναυσμα το κυρίαρχο θέμα του εργαστηρίου, τις τραγωδίες Αντιγόνη και Ελένη, στόχος για τα παιδιά ήταν πώς να ανακαλύπτουν, πώς να ερευνούν και να δοκιμάζουν, πώς να βλέπουν την πολύπλευρη διάσταση και τις αστείρευτες δυνατότητες που έχει το σώμα και γενικότερα,  η τέχνη.

Δημιουργήσαμε ένα πλαίσιο καλλιέργειας της φαντασίας τους, θέτοντας θεμέλια τεχνικών του χορού και της χορογραφίας και βάζοντας σε λειτουργία τη συνύπαρξη τους με τη μουσική και τον χώρο.

Ήταν τόσο συγκινητικός ο ενθουσιασμός, η επιμονή, το πάθος και η πίστη όλων των παιδιών σε αυτό που συνέβαινε σε κάθε μάθημα. Ήταν τόσο σημαντικός ο διάλογος που καταφέραμε, εντέλει, να έχουμε μεταξύ μας, αλλά και μεταξύ χορού – ήχου – χώρου.

Ο στόχος είναι να μάθουμε όλοι να μαθαίνουμε, να μην σταματάμε να μαθαίνουμε, μέσα από διεργασίες ανταλλαγής γνώσεων και απόψεων, και όχι απλής μετάδοσης πληροφοριών.

Είναι μεγάλη τύχη και ευλογία να δουλεύει κανείς με νέους ανθρώπους, με ανοιχτά και καθαρά μυαλά.

Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Χορεύτρια / Χορογράφος

Στόχος του Ancient Future Solo για μένα ήταν η σχέση. Η σχέση με το καλλιτεχνικό έργο, η σχέση με τις άλλες τέχνες, με την επιστήμη, με τη ζωή, η σχέση με τους άλλους, η σχέση με τον ήχο, με τον χώρο, με τον χρόνο, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Η σχέση του σώματος με το μυαλό, η σχέση με τον εαυτό μας. Με τον δημιουργικό μας εαυτό. Η σχέση αυτή είναι μια συνεχής έρευνα. 

Σχέση που προϋποθέτει εμπιστοσύνη και μοίρασμα και αποδεικνύει πως αν ερευνήσω με τρόπους πολλούς και διαφορετικούς, με άνοιγμα και φαντασία αλλά και με γνώση, έχω εκ φύσεως τα κατάλληλα εργαλεία για να δημιουργήσω. Όχι μόνο στην τέχνη, αλλά παντού. 

Η επαφή με τα κείμενα ήταν το χειροπιαστό ερέθισμα για να μπορέσει να ξεκινήσει μια πολύ πιο βαθιά δημιουργική συζήτηση, ικανή να κινητοποιήσει έναν νέο άνθρωπο με ενδιαφέρον για την έρευνα, να ανακαλύψει νέα πράγματα για τον κόσμο, τους άλλους και τον ίδιο του τον εαυτό. 

Το εργαστήριο ήταν για όλους μας μια σπουδαία εμπειρία και επιβεβαίωσε γι’ ακόμη μια φορά την ανάγκη διδασκαλίας της τέχνης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.  

Η δημιουργία καθενός και κάθε μιας από τους / τις εφήβους συμμετέχοντες *σες είναι, ανεξαρτήτως αποτελέσματος, μια αποκάλυψη. 

Ηλίας Χατζηγεωργίου

Καλλιτεχνικός συνεργάτης για τον Χορό

Υπεύθυνος του προγράμματος

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Μέγας χορηγός