Chronotopia

«Αντηχήσεις / Echoes»

Εργαστήριο ηλεκτρονικής μουσικής σύνθεσης (artistic lab) με τον Άκη Σίνο και την Anke Eckardt

ΤΥΠΟΣ: Open Plan for Artists


ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ: 6


ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 

Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2020


PERFORMANCES & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ:

Ιούνιος – Ιούλιος 2020


ΑΙΤΗΣΕΙΣ:

έως 25 Οκτωβρίου 2020

Περιγραφή

Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ επεκτείνει τη δραστηριότητά του κατά τη διάρκεια της φθινοπωρινής και της χειμερινής περιόδου με μία σειρά από ερευνητικές δράσεις και συνεργασίες με δωρεάν συμμετοχή, που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες του χώρου των παραστατικών τεχνών (Open Plan for Artists), όσο και στο ευρύτερο κοινό (Open Plan for all).

Το Chronotopia Αντηχήσεις / Echoes είναι ένα εργαστήριο που απευθύνεται σε sound artists και συνθέτες ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, με επίκεντρο το ερευνητικό και καλλιτεχνικό έργο του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ), το οποίο έχει την έδρα του στην Αθήνα. Το εργαστήριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου με το CTM Festival του Βερολίνου και το Goethe-Institut Athen.

Δείτε περισσότερα για τις δράσεις του Open Plan

Πρωτοβουλία του CTM Festival και του Goethe-Institut Athen, το Chronotopia αναδεικνύει τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ της πειραματικής μουσικής και έρευνας του χθες και του σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, διερευνά τις «αντηχήσεις» μεταξύ της παλαιότερης και της σύγχρονης μουσικής, του ήχου και των πολυμεσικών πρακτικών, επαναδιατυπώνοντας μουσικές μορφές και πρακτικές που προηγούνται της νεωτερικότητας. Εστιάζει ιδιαίτερα στην «αρχαιολογία των μέσων» και των αρχειακών υλικών. Αποφεύγοντας μια γραμμική θεώρηση του χρόνου ως κατασκευής που αναπαράγει μια στερεοτυπική έννοια της προόδου, το Chronotopia υιοθετεί και εξερευνά κυκλικές και σπειροειδείς θεωρήσεις της ιστορίας και του χρόνου, αφηγηματικές πτυχές, παράλληλες πολιτισμικές διαδόσεις και περιπτώσεις κατά τις οποίες το παρελθόν και το παρόν συγκλίνουν το ένα μέσα στο άλλο προκειμένου να παράγουν έναν καινούργιο διάλογο. Ο ήχος, η μουσική και οι πρακτικές των μέσων επιτρέπουν την εμφάνιση εναλλακτικών χωροχρόνων και αφηγήσεων.

Μια ομάδα από sound artists και συνθέτες ηλεκτρονικής ή ηλεκτροακουστικής μουσικής θα κληθούν να συμμετάσχουν στο Chronotopia Αντηχήσεις / Echoes μέσω ανοιχτής πρόσκλησης ενδιαφέροντος. Οι καλλιτέχνες θα μελετήσουν το ανεξάντλητο αρχείο του ΚΣΥΜΕ υπό την καθοδήγηση της Anke Echardt και του Άκη Σίνου, με στόχο να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα, τα οποία θα παρουσιαστούν στην Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2021 (τέλη Ιουνίου / αρχές Ιουλίου 2021). Θα πραγματοποιηθούν επίσης webinars με επισκέπτες ερευνητές, οι οποίοι θα μοιραστούν τις γνώσεις τους σχετικά με ζητήματα τεχνολογίας και πολιτισμού, καθώς και με τον ρόλο των αρχείων στην ψηφιακή εποχή.

Τα live events, που είχαν αρχικά προγραμματιστεί για το Chronotopia στο πλαίσιο του προγράμματος του 2020, θα πραγματοποιηθούν παράλληλα με την παρουσίαση των πρωτότυπων έργων των συμμετεχόντων του εργαστηρίου.

Μέσα από έξι (6) εντατικά διαδικτυακά εργαστήρια με τους καλλιτέχνες που θα επιλεγούν από την ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, θα εξερευνήσουμε τις «αντηχήσεις» ανάμεσα στα υλικά και τις ιδέες που εντοπίζονται στο αρχείο της ΚΣΥΜΕ και τις σύγχρονες πρακτικές. Στόχος είναι να οραματιστούμε τις δυνατότητες που διανοίγονται μέσα από την επαναεπεξεργασία των αρχειακών υλικών, για παράδειγμα μέσα από τις νέες ερμηνείες μουσικών θεμάτων, ιδεών, μεθοδολογιών σύνθεσης, και προσωπικών / ιστορικών αφηγήσεων. Πέρα από τον σεβασμό μας για τα αρχειακά έργα, η προσέγγιση και η κατανόηση του αρχειακού υλικού ενδέχεται να προφέρει σημεία εκκίνησης για πρωτοποριακές διαδικασίες μεταμόρφωσης στο σήμερα.

Οι έξι καλλιτέχνες, που θα επιλεγούν, θα λάβουν από 700€ με στόχο να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν ένα πρωτότυπο ηχητικό έργο. Οι καλλιτέχνες μπορούν να συνοδεύσουν το τελικό έργο τους με επιπλέον υλικά που τεκμηριώνουν και απεικονίζουν την καλλιτεχνική διαδικασία (π.χ. μουσικά θέματα, οδηγίες για εγκαταστάσεις ήχου, οδηγίες για περφόρμανς κ.ά.)

Οι δημιουργίες που θα προκύψουν από τις αναθέσεις, θα παρουσιαστούν σε ένα showcase event στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2021, στην Αθήνα. Ο ακριβής τρόπος παρουσίασης, όπως επίσης και άλλες λεπτομέρειες, θα αποφασιστούν από κοινού με τους διοργανωτές και θα εξαρτηθούν από τους κανονισμούς για τον COVID-19 που θα ισχύουν εκείνη την περίοδο. Οι καλλιτέχνες που θα επιλεγούν θα ταξιδέψουν στην Αθήνα, θα επισκεφθούν το ΚΣΥΜΕ και θα συναντηθούν μεταξύ τους και με τους μέντορες. Σε περίπτωση που δεν επιτραπούν οι διά ζώσης παρουσιάσεις λόγω μέτρων κατά του COVID-19, οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά.

Παρότι ενθαρρύνουμε συμμετοχές από ολόκληρο τον κόσμο, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι διαδικτυακές συναντήσεις και τα webinars θα διεξαχθούν σε ώρα Κεντρικής Ευρώπης.

Όλες οι δράσεις θα πραγματοποιηθούν στην αγγλική γλώσσα. Οι αιτήσεις θα πρέπει επίσης να υποβληθούν στα αγγλικά.

Όσες /-οι επιλεγούν θα ειδοποιηθούν έως τις 4 Νοεμβρίου 2020

Πρόγραμμα

Οι εβδομαδιαίες συναντήσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Τετάρτη 16:00-18:00 και θα διαρκούν δύο (2) ώρες η κάθε μία.

Οι συμμετέχουσες /-οντες θα πρέπει να παρακολουθήσουν και τις έξι (6) συναντήσεις.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #1

11 Νοεμβρίου 2020

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #2

18 Νοεμβρίου 2020

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #3

25 Νοεμβρίου 2020

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #4

2 Δεκεμβρίου 2020

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #5

9 Δεκεμβρίου 2020

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ #6

16 Δεκεμβρίου 2020

Μέντορες 

Ο Άκης Σίνος σπούδασε Κοινωνικές Επιστήμες στην Αθήνα και Ψηφιακά Μέσα στο Λονδίνο. Αποτελεί ενεργό μέλος της αθηναϊκής μουσικής σκηνής την τελευταία δεκαετία. Είναι ιδρυτικό μέλος της Romvos, μιας συλλογικής πλατφόρμας για την προώθηση της σύγχρονης παραγωγής στην πειραματική τέχνη και μουσική. Το 2015 συνίδρυσε τη Hypermedium, μια δισκογραφική εταιρεία και ομάδα παραγωγής που μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει ένα πολυσχιδές σύνολο διεθνών καλλιτεχνών. Από το 2016 διδάσκει στο Εργαστήριο Σύνθεσης Ήχου και Ηλεκτρονικής Μουσικής, το οποίο έχει τη βάση του στο ΚΣΥΜΕ. Το 2018, συμμετείχε στη δημιουργία της πλατφόρμας Ubique, όπου επίσης συντόνισε μια σειρά σεμιναρίων. Η Ubique εξετάζει τεχνικά και αισθητικά ζητήματα που σχετίζονται με τη σύγχρονη παραγωγή ήχου, όπως ψηφιακή σύνθεση ήχου, αισθητική και φιλοσοφία της σύγχρονης τέχνης, φαινομενολογικές και οικολογικές προσεγγίσεις στον ήχο, αισθητηριακή αλληλεπίδραση, διαδικτυακές μουσικές εφαρμογές και άλλα σχετικά θέματα.

www.hypermedium.org

H Anke Eckardt (Άνκε Έκαρτ) είναι καλλιτέχνιδα του ήχου και των πολυμέσων με έδρα την Κολωνία της Γερμανίας. Η δουλειά της επικεντρώνεται στις διαμεσικές εγκαταστάσεις, τη διδασκαλία και την έρευνα. Από το 2017 έως το 2020 δίδαξε ως Καθηγήτρια του Ήχου στην Academy of Media Arts Cologne (Κολωνία). Από το 2019 έως το 2020 υπήρξε Επισκέπτρια Καθηγήτρια Sound Art στο Σχολή Μουσικής της Μάιντς (Mainz), Πανεπιστήμιο Johannes Gutenberg στη Γερμανία. Το 2019, μαζί με την Karin Lingnau και τη Lilian Haberer, πραγματοποίησε ερευνητικό έργο στην Academy of Media Arts Cologne, πάνω σε ένα αρχείο που εστιάζει στη διαδικασία της καλλιτεχνικής πράξης. Από το 2014, είναι μέλος της διεπιστημονικής πλατφόρμας BUILDING ART INVENTION, η οποία ερευνά την ανάπτυξη καινοτόμων συστημάτων υλικών στο μεταίχμιο τέχνης και επιστήμης. Στις εγκαταστάσεις της, η Έκαρτ διερευνά χωρικές θεωρίες, αισθητικές προσεγγίσεις και «θεωρίες συνείδησης», χρησιμοποιώντας ήχο, φως, αρχιτεκτονική, κινητικά αντικείμενα και κείμενο ως πρωτογενές υλικό. Τα έργα της Έκαρτ έχουν παρουσιαστεί διεθνώς σε εκθέσεις όπως Ars Electronica, NEMO, Steirischer Herbst, CTM, Skanu Mesz και στο European Media Art Festival, καθώς και σε άλλες διοργανώσεις και συνέδρια. Η πολύ-αισθητηριακή εγκατάστασή της με τίτλο Between | You | And | Me έλαβε Τιμητική Αναφορά στην κατηγορία «Ψηφιακή μουσική και τέχνη ήχου» του Prix Ars Electronica 2012.

www.ankeeckardt.org

Συνδιοργανωτές

Το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) ιδρύθηκε το 1979 στην Αθήνα από τους Ιάννη Ξενάκη, Γιάννη Γ. Παπαϊωάννου και Στέφανο Βασιλειάδη, με στόχο την υποστήριξη της έρευνας και ανάπτυξης της ηλεκτροακουστικής μουσικής στην Ελλάδα. Έκτοτε, το ΚΣΥΜΕ δραστηριοποιείται στους τομείς της έρευνας, της εκπαίδευσης, των εκδόσεων, της δημιουργίας / σύνθεσης μουσικής, της διάδοσης και της ανταλλαγής ιδεών για την τέχνη και την τεχνολογία, καθώς και με την επιμέλεια και την παραγωγή μουσικών εκδηλώσεων. Οι συνεργάτες του ΚΣΥΜΕ είναι εξειδικευμένοι στη χρήση και στην εκπαίδευση των τεχνολογικών συστημάτων και μοιράζονται ένα κοινό όραμα. Ταυτόχρονα, το ΚΣΥΜΕ συνεργάζεται με φιλοξενούμενους συνεργάτες για την υλοποίηση των προγραμμάτων του.

Λίγα λόγια για το Αρχείο του ΚΣΥΜΕ

Το αρχείο ήχου του ΚΣΥΜΕ αριθμεί περισσότερα από 2500 αντικείμενα (κασέτες ήχου, κασέτες, DAT, CD, σκληρούς δίσκους). Το περιεχόμενό του εκτείνεται χρονικά από το 1950 έως και σήμερα. Περιλαμβάνει ηχογραφήσεις σύγχρονης, ηλεκτρονικής, παραδοσιακής και κλασικής μουσικής, καθώς και τεκμηρίωση μουσικής και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων (διαλέξεις και σεμινάρια), τα οποία έχει επιμεληθεί και παρουσιάσει το ΚΣΥΜΕ.

http://www.ksyme.org/

Το Φεστιβάλ CTM του Βερολίνου, μέσω της ετήσιου δεκαήμερου προγράμματός του, στοχεύει στην καλλιέργεια μιας ανοιχτής, αμοιβαία συνεργατικής και παγκόσμιας μουσικής κουλτούρας. Ταυτόχρονα ενθαρρύνει πλήθος συνεργατικών και ερευνητικών πρωτοβουλιών, συνεργειών, αναθέσεων, συναυλιών και άλλων, διαρκώς εξελισσόμενων, καλλιτεχνικών εγχειρημάτων. Κατά την 20ετή του δραστηριότητα, έχει ξεχωρίσει για τη συστηματική προσπάθειά του να συνδυάσει πρωτοποριακό καλλιτεχνικό περιεχόμενο με τις «ανήσυχες» εμπειρίες της club κουλτούρας, πλαισιώνοντας το ηχητικό τοπίο μιας συνεχώς μεταβαλλόμενης και υβριδικής παγκόσμιας κοινότητας.

https://www.ctm-festival.de 

Το παγκόσμιας εμβέλειας και δράσης πολιτιστικό ίδρυμα της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Στηρίζει τις διεθνείς πολιτιστικές ανταλλαγές και καλλιτεχνικές συνέργειες, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες και συνεργαζόμενο στενά με τοπικά ιδρύματα όπως φεστιβάλ και εκπαιδευτικούς φορείς, καθώς και με σκηνοθέτες, μουσικούς, χορογράφους και άλλους επαγγελματίες από τον χώρο των παραστατικών τεχνών. Το Goethe-Institut μεταδίδει μια ενημερωμένη εικόνα της πολύπλευρης μουσικής σκηνής της Γερμανίας και υποστηρίζει τον διάλογο και την αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτεχνών στο εσωτερικό και το εξωτερικό.

Το Goethe-Institut Athen είναι το παλαιότερο παράρτημα του Goethe-Institut παγκοσμίως. Λειτουργεί στην καρδιά της Αθήνας και αποτελεί μια ολοζώντανη εστία διδασκαλίας και πολιτισμού.

www.goethe.de/athen

Συμμετέχοντες *ουσες

Δουλεύοντας με τον ήχο, την ακοή, τη μνήμη και το περιβάλλον, η καλλιτέχνις Alyssa Moxley (Αλύσσα Μόξλυ) δραστηριοποιείται σε ποικίλους τομείς, μεταξύ των οποίων ηχογράφηση πεδίου (field recording), μουσική σύνθεση και ερμηνεία, σχεδιασμό κινηματογραφικού ήχου, χορογραφία, διαδραστική γλυπτική και ηχητικές παρεμβάσεις.

www.alyssa-moxley.com

https://soundcloud.com/alyssamoxley

https://www.facebook.com/alyssa.moxley/

https://twitter.com/AJMoxley

https://www.instagram.com/alyssa_moxley/

Γεννημένος το 1992 στην Μπελέμ της Βραζιλίας, ο Gaspar Cohen (Γκασπάρ Κοέν) δημιουργεί κείμενα, εικόνες, ήχους και χώρους που ενισχύουν το σχεσιακό στοιχείο μιας πειραματικής αστικότητας. Τα έργα του έχουν εννοιολογικές αφορμήσεις και συγκροτούνται ως ασταθή συστήματα, τα οποία συστήνουν την πόλη με σημεία εκκίνησης την ενίσχυση και τη διαφωνία. Γνωστός επίσης ως 130_IVXX, ο Κοέν αναζητά εναλλακτικά περιβάλλοντα έκφρασης και σύνθεσης, μορφές κριτικής έκδοσης, όπως επίσης περφόρμανς και εγκαταστάσεις που αναδεικνύουν την πολιτική του θορύβου και του σφάλματος.

www.130-IVXX.com

ig: gasp130

tw: gaspcohen

Ηλεκτροακουστική συνθέτρια και ερευνήτρια. Ασχολείται κυρίως με την οργανική διάσταση του ήχου και την ανάπτυξη υφών που συνδυάζουν απτά και συνθετικά στοιχεία. Το έργο της Giulia Vismara (Τζούλια Βισμάρα) εκτείνεται σε ένα ευρύ φάσμα μουσικών και ηχητικών ειδών και μέσω, από ηλεκτροακουστική μουσική, ηχητική εγκατάσταση και μουσική για το θέατρο μέχρι περφόρμανς και video art. Ο χώρος αποτελεί στοιχείο-κλειδί στη δουλειά της, ένας είδος μήτρας που διαμορφώνει τη μουσική και τους ήχους που συνθέτει. Μέσω της έρευνάς της εξετάζει την έννοια του «χώρου» σε διάφορα συγκείμενα (αρχιτεκτονική, αστικό περιβάλλον, τεχνολογία, σύνθεση). Αυτόν τον καιρό επικεντρώνεται σε διαφορετικές μεθόδους χωρικοποίησης (spatialisation) και στην τρισδιάσταση διάχυση ήχου.

Διαμεσικός καλλιτέχνης από τη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ. Σπούδασε μουσική υπολογιστών και κινηματογραφικές τέχνες, ενώ συγχρόνως περιόδευε τακτικά. Μέσα από μια σειρά από συνεργασίες με διαφορετικές ομάδες και πρότζεκτ, ο Max Eilbacher (Μαξ Άιλμπακερ) έχει αναπτύξει εννοιολογικά και διαισθητικά συστήματα σύνθεσης που τετραγωνίζουν τον κύκλο της πρωτογενούς συνάρτησης και την ελεγχόμενη απεικόνιση του αποτελέσματος. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε διάφορες γκαλερί, κλαμπ, μουσεία και υπόγειους χώρους στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ιαπωνία.

https://www.instagram.com/guess__newmodel/

Μουσικός και sound artist που δραστηριοποιείται στα πεδία της πειραματικής μουσικής, της ηχογράφησης πεδίου (field recording) και της σπονδυλωτής σύνθεσης (modular synthesis). Η μουσική του έχει κυκλοφορήσει από διάφορες δισκογραφικές εταιρείες (Granny Records, Orila, Glistening Examples, More Mars, Cronica, Phinery, Galaverna, Coherent States, Falt). Έχει ερμηνεύσει έργα του σε διάφορες συναυλίες που έχουν πραγματοποιηθεί σε πειραματικούς χώρους τέχνης, μουσεία, γκαλερί και άλλους χώρους. Το τελευταίο άλμπουμ του, SVL, κυκλοφόρησε το 2020 από τη Neologist Productions. Το 2008, υπήρξε συνιδρυτής της Granny Records, που εστιάζει στην κυκλοφορία σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής που κινείται στο φάσμα του ελεύθερου αυτοσχεδιασμού, της noise, της ηλεκτροακουστικής σύνθεσης και της σύγχρονης electronica. Ασχολείται επίσης με τη σύνθεση ήχου για εγκαταστάσεις (installation), site-specific παραστάσεις και ταινίες μικρού μήκος. Επιπλέον, έχει συντονίσει εργαστήρια για μαθητές Λυκείου.

FB: https://www.facebook.com/Savvas-Metaxas-297521763605578

Γεννημένη στην Αθήνα, η δημιουργός αναζητά μη αφηγηματικές φόρμες που τη βοηθούν να ξεδιπλώσει τις ιστορίες και τις σκέψεις της. Το θέατρο επανέρχεται διαρκώς ως βασικό στοιχείο στις καλλιτεχνικές αναζητήσεις της. Συγχρόνως, αντλεί από μια οπτικουαστική γλώσσα και αξιοποιεί την τεχνολογία σαν εργαλείο δημιουργίας.

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου έχει προνοήσει ώστε να τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για τον COVID-19 κατά τη διεξαγωγή του εργαστηρίου. Σε περίπτωση έκτακτων μέτρων, το πρόγραμμα των συναντήσεων είναι ειδικά σχεδιασμένο ώστε να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

Η συμμετοχή σε όλες τις Οpen Plan δράσεις του Φεστιβάλ είναι δωρεάν.

Ενημερωθείτε για τα μέτρα ασφαλείας λόγω COVID-19

Όλα τα μέτρα που έχει υιοθετήσει το Φεστιβάλ για την ασφαλή διεξαγωγή των εργαστηρίων Open Plan.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Μέγας χορηγός