Radio Plays

Μια νέα πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου στο πλαίσιο της πλατφόρμας Open Plan.

Πάνω από 60 καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες συμμετέχουν στην ομάδα των Radio Plays που οργανώνει το Φεστιβάλ Αθηνών τον Δεκέμβριο

Ραδιοφωνικό θέατρο, αστυνομική λογοτεχνία και τζαζ μουσική. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει τα Radio Plays, στα οποία συμμετέχουν πάνω από 60 εξαιρετικοί *ες Έλληνες *ίδες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες. Μια δημιουργική ομάδα που αποτελείται από σκηνοθέτες *ιδες, ηθοποιούς, μουσικούς και συγγραφείς.

Σε μια συγκυρία κατά την οποία η θεατρική πράξη αντιμετωπίζει συνεχιζόμενους περιορισμούς και ανυπέρβλητα εμπόδια, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου δίνει νέα πνοή στο ραδιοφωνικό θέατρο.

Τα Radio Plays θα κάνουν ταυτόχρονη πρεμιέρα στα podcast της Lifo και στο greekfestival.gr, με δωρεάν ακρόαση για όλους.

Ραδιοφωνικό θέατρο με κομμένη την ανάσα

Πέντε ξεχωριστοί *ές σκηνοθέτες *ιδες συναντούν πέντε συγγραφείς αστυνομικών διηγημάτων: Ο Γιάννης Χουβαρδάς απογειώνει ένα αστυνομικό διήγημα του Βασίλη Δανέλλη, ο Δημήτρης Καταλειφός μάς παραδίδει έναν ραδιοφωνικό Φίλιππο Φιλίππου, ενώ ο Αργύρης Ξάφης αναμετριέται με τα μυστήρια του Νεοκλή Γαλανόπουλου. Η Μαρία Μαγκανάρη μεταφέρει για το ραδιόφωνο ένα διήγημα της Αθηνάς Κακούρη και ο Γιώργος Κουτλής μας βυθίζει στο εγκληματικό σύμπαν της Αμάντας Μιχαλοπούλου, η οποία μας αποκαλύπτει την αστυνομική της πένα.

Τα Radio Plays μάς ταξιδεύουν στον κόσμο του εγκλήματος, με τη συμμετοχή αγαπημένων ηθοποιών από όλες τις γενιές τους Θεάτρου μας. Νίκος Ψαρράς, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Θανάσης Παπαγεωργίου, Εύη Σαουλίδου, Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία Καλλιμάνη, Νίκος Χατζόπουλος, Χάρης Φραγκούλης, Ακύλλας Καραζήσης, Κόρα Καρβούνη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Γιάννης Νταλιάνης, Άλκηστις Πουλοπούλου, Ασπασία Κράλλη, Ανθή Ευστρατιάδου, Δημήτρης Παπανικολάου, Κώστας Μπερικόπουλος και πολλοί ακόμα ηθοποιοί ζωντανεύουν με τις φωνές τους αστυνομικές ιστορίες, που ντύνουν πρωτότυπες τζαζ συνθέσεις από εξαιρετικούς μουσικούς, προσδίδοντας στα έργα μια νουάρ ατμόσφαιρα μυστηρίου.

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη των Εκδόσεων Καστανιώτη.

Ραδιοφωνικό Θέατρο και Αστυνομική Λογοτεχνία

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με αυτό το νέο εγχείρημα συνδυάζει το ραδιοφωνικό θέατρο με την αστυνομική λογοτεχνία και την τζαζ μουσική, δημιουργώντας νέα ακουστικά έργα. Ανεξιχνίαστες δολοφονίες, ερωτικά πάθη και επαγγελματικές αντιζηλίες, εκβιασμοί και οικονομικές δολοπλοκίες, ιδιόρρυθμοι ντετέκτιβ και  ψυχολογικά ασταθείς ήρωες, γοητευτικές περσόνες που κρύβουν αθέατες, σκοτεινές πλευρές.

“ Μετεξελίσσοντας την παράδοση του ραδιοφωνικού θεάτρου, επιλέξαμε να δημιουργήσουμε έναν κύκλο έργων που στηρίζονται στην αστυνομική λογοτεχνία υπό τους ήχους της τζαζ. Είναι μυστήριο… αλλά αγάπησα την αστυνομική λογοτεχνία από παιδί. Η πρόωρη αυτή έλξη ξεκίνησε με παιδικά αστυνομικά μυθιστορήματα, και πολύ γρήγορα, προχώρησε στην Άγκαθα Κρίστι, ενώ στη συνέχεια το ενδιαφέρον μου μετατοπίστηκε στους σύγχρονους -ευρωπαίους κυρίως- συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας. Ταυτόχρονα, η μαγεία του ακουστικού θεάτρου, από το ραδιόφωνο μέχρι τους δίσκους βινυλίου, έδινε χώρο στη φαντασία μου να πετάξει σε ένα σύμπαν ελευθερίας, με αφηγήσεις και πρόσωπα που χαράχτηκαν στη μνήμη μου. Μέσα σε αυτή την δύσκολη συγκυρία, αποφασίσαμε να ζωντανέψουμε έργα που μπορούν να φτάσουν σε κάθε σπίτι, να διεγείρουν τη φαντασία και να ερεθίσουν το ενδιαφέρον του κοινού, μετακινώντας το επίκεντρο από την εικόνα στον ήχο. Λόγος και ζωντανή, πρωτότυπη μουσική, ειδικά γραμμένη για τα έργα αυτά, ενεργοποιούν μια πλειάδα καλλιτεχνών για τη δημιουργία ολοκληρωμένων ακουστικών έργων που ελπίζουμε ότι θα απολαύσετε”.

Κατερίνα Ευαγγελάτου

Σκηνοθέτες

Γιάννης Χουβαρδάς

Απόφοιτος της Βασιλικής Ακαδημίας Θεατρικής Τέχνης του Λονδίνου (1975).

Ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής των σχημάτων Θεατρική Συντεχνία (1977-1980) και Θέατρο του Νότου (1991-2008).

Από το 1977 σκηνοθετεί αδιαλείπτως σε μεγάλα κρατικά και ιδιωτικά Θέατρα και Όπερες της Ελλάδας και του εξωτερικού και πολλές παραστάσεις του έχουν φιλοξενηθεί και βραβευτεί σε διεθνή φεστιβάλ.

Διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (2007-2013).

Δημήτρης Καταλειφός

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1954. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Πέλου Κατσέλη το 1975. Από τότε εργάζεται σαν ηθοποιός στο θέατρο, τον  κινηματογράφο και σποραδικά στην τηλεόραση. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της εταιρείας θεάτρου Η Σκηνή  και του θεατρικού οργανισμού Μορφές τις δεκαετίες του 1980 και 1990 αντίστοιχα. Επίσης έχει σκηνοθετήσει κάποιες παραστάσεις. Τιμήθηκε με το βραβείο Αιμίλιος Βεάκης (2002-2004), και με τρία θεατρικά βραβεία Αθηνοράματος για έργα των Φρίελ, Μπέκετ, Τσέχωφ, Καμπανέλλη, Ίψεν και Πίντερ. Επίσης βραβεύτηκε για την ταινία Θεόφιλος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1987.

Στην τηλεόραση βραβεύτηκε για τη συμμετοχή του στην σειρά Το 10 από την εφημερίδα Έθνος. Έχει διδάξει υποκριτική σε διάφορες ιδιωτικές σχολές, καθώς και στην σχολή του Εθνικού θεάτρου και του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Επίσης στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, Θεσσαλονίκης και από φέτος της Αθήνας.

Αργύρης Ξάφης

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής. Είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης Εθνικού Θεάτρου. Από το 1997 ως σήμερα συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς της χώρας, το Θέατρο ΑΜΟΡΕ, το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Θέατρο Θησείο και άλλα, καθώς και στην Γερμανία με το Theatre Mahagony. Έχει παίξει σε έργα των: Σοφοκλή, Ευριπίδη, Αισχύλο, Σαίξπηρ, Τσέχωφ, Καλντερόν Ντε Λα Μπάρκα, Σνίτζλερ, Γκαίτε, Μπύχνερ, Δημητριάδη κ.ά. Έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες: Θωμά Μοσχόπουλο, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Albrecht Hirche, Νίκο Μαστοράκη, Γιώργο Λάνθιμο, Τσέζαρις Γκραουζίνις, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, Ιώ Βουλγαράκη, Βασίλη Μαυρογεωργίου κ.ά. και είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας ΠΥΡ και Επτάρχεια.

Έχει βραβευθεί με το Βραβείο «Δημήτρης Χορν», το Βραβείο της Ένωσης Κριτικών και το Α‘ βραβείο Ανδρικού Ρόλου της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Διδάσκει υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών.

Μαρία Μαγκανάρη

Ηθοποιός και σκηνοθέτις.

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και τη Δραματική Σχολή Βεάκη.

Ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Κανιγκούντα», συμμετείχε ως ηθοποιός σε όλες τις παραστάσεις του θιάσου (2005-2013), σε σκηνοθεσία Γ.Λεοντάρη.

Το 2012 επιχείρησε την πρώτη της σκηνοθεσία (Μεσοπόλεμος, Οικία Κατακουζηνού), ενώ το 2014 ίδρυσε την ομάδα προτσές.

Σκηνοθετικές της δουλειές:

“Αλεξάντερπλατς” βασισμένο στο κείμενο του Αλ. Ντέμπλιν (Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης 2012/ Φεστιβάλ Αθηνών, 2013),

“Το θηρίο στη ζούγκλα” του Χ. Τζέιμς (Θέατρο Τέχνης- Καρόλου Κουν / Φρυνίχου, 2014),

“Η Φθινοπωρινή Σονάτα” του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (Θέατρο της Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζης, 2015),

“Η Αρχή του Κακού” της Μαρίας Φακίνου (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 2017),

“Οι Παραθεριστές” του Μαξίμ Γκόρκι (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών- Εφηβική Σκηνή, 2018),

“Τριστάνος” του Τόμας Μαν (Θέατρο του Νέου Κόσμου, 2018),

“Θείος Βάνιας” του Α. Τσέχωφ (Κ.Ε.Τ 2019 και Bios 2019-2020).

“Νόρα” του Χ. Ίψεν (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ιωαννίνων, 2020).

Έγραψε και σκηνοθέτησε τη μικρού μήκους ταινία «Κλαίνε την ώρα που τα σκοτώνουν» (παραγωγή Ε.Κ.Κ., 2007). Η ταινία συμμετείχε σε πολλά Φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποσπώντας διάφορα βραβεία.

Έχει μεταφράσει τα έργα: “Φθινοπωρινή Σονάτα” του Ιγκμ. Μπέργμαν, “Παραθεριστές” του Μαξίμ Γκόρκι και  “Η Νύχτα της Ιγκουάνα”του Τ. Ουίλλιαμς.

Διδάσκει Υποκριτική στη Δραματική Σχολή Βεάκη.

Γιώργος Κουτλής

Διανομές

01.

Ο ξένος της Αθηνάς Κακούρη

Σκηνοθεσία Μαρία Μαγκανάρη

Ο αγαπημένος ήρωας της Κακούρη, Αστυνόμος Γεράκης, προσπαθεί εδώ να διαλευκάνει τον θάνατο ενός μετανάστη, που βρίσκεται νεκρός κάτω από έναν υδατόπυργο σ’ ένα αγρόκτημα στην ελληνική επαρχία. Πρωταγωνιστές στην έρευνα του αστυνόμου είναι η δυναμική και αντιπαθής ιδιοκτήτρια του αγροκτήματος, Θεανώ Πετρομανώλη, και η, ψυχολογικά ασταθής κόρη της, Νεφέλη. Θα μπορέσει ο Γεράκης να ανακαλύψει αν ο Ξένος δολοφονήθηκε ή αν η πτώση του ήταν απλά «ένα ατύχημα»;

Με τους Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Ασπασία Κράλλη, Δημήτρη Ντάσκα, Εύη Σαουλίδου, Νίκο Ψαρρά

Μουσική σύνθεση Δημήτρης Τσάκας

Παίζουν οι μουσικοί Κώστας Κωνσταντίνου (κοντραμπάσο), Κωστής Χριστοδούλου (πιάνο), Ιάσονας Wastor (ντραμς)

02.

Οι κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής του Φίλιππου Φιλίππου

Σκηνοθεσία Δημήτρης Καταλειφός

Στους Κορυδαλλούς της πλατείας Αμερικής πρωταγωνιστεί ο δημοσιογράφος Τηλέμαχος Λεοντάρης, κεντρικός ήρωας σε πολλά μυθιστορήματα του συγγραφέα (Η κόρη του εφοπλιστή, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, Αντίο, Θεσσαλονίκη, Ο άντρας που αγαπούσαν οι γυναίκες). Ο Λεοντάρης ξυπνάει ένα πρωί μαθαίνοντας πως η γειτόνισσά του, Μάρθα Λύτρα, έχει βρεθεί δολοφονημένη στο διαμέρισμά της. Σπρωγμένος από το ανεκπλήρωτο ερωτικό του ενδιαφέρον για τη Μάρθα και από το δημοσιογραφικό του δαιμόνιο, αποφασίζει να διαλευκάνει τον φόνο της γειτόνισσάς του. Στην αναζήτησή του συνεισφέρουν οι γείτονες της πολυκατοικίας που, με κάθε πληροφορία, συμπληρώνουν το ψηφιδωτό του εγκλήματος, όπως και διάφοροι ύποπτοι από το ευρύτερο περιβάλλον του θύματος. Φαίνεται, όμως, πως είναι πολλοί εκείνη που αναζητούν την αλήθεια. Κι όταν τελικά αυτή αποκαλυφθεί, θα επαναφέρει το κελάηδισμα των κορυδαλλών στην πλατεία του κέντρου της Αθήνας.

Με τους Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Δημήτρη Ήμελλο, Μαρία Καλλιμάνη, Στέλλα Κρούσκα, Γιάννη Νταλιάνη, Γιάννη Τσορτέκη

Μουσική σύνθεση Δημήτρης Τσάκας

Παίζουν οι μουσικοί Δημήτρης Βερδίνογλου (πιάνο), Κίμωνας Καρούτζος (κοντραμπάσο), Παναγιώτης Κωστόπουλος (ντραμς), Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο)

03.

Καλωσόρισες στην Κόλαση, γλυκιά μου του Βασίλη Δανέλλη

Σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς

Στο διήγημα του Βασίλη Δανέλλη που δημοσιεύτηκε με τον τίτλο Εις το επανιδείν, γλυκιά μου, ο αναγνώστης αφήνεται να παρασυρθεί στο σκοτεινό περιβάλλον του τζαζ κλαμπ «Blue Hell». Η ακαταμάχητη Αλεξάνδρα, που εργάζεται στην υποδοχή του μαγαζιού, ακροβατεί ανάμεσα στο φλερτ του επιχειρηματία Δημήτρη Σίμογλου και του συνεσταλμένου νεαρού Μάριου. Αφού η Αλεξάνδρα υποκύψει στο φλερτ του Σίμογλου, αποκαλύπτονται και τα πραγματικά της κίνητρα. Η συμπαθής, κατά τα άλλα, ηρωίδα δεν είναι παρά μια συστηματική και αδίστακτη εκβιάστρια. Πολύ γρήγορα, όμως, φαίνεται πως έχει υπερεκτιμήσει τις δυνάμεις της και οδηγείται σε μια παγίδα που παλεύει αγωνιωδώς να αποφύγει.

Με τους Στέλλα Βογιατζάκη, Πολύδωρο Βογιατζή, Aκύλλα Καραζήση, Δημήτρη Μπίτο, Άλκηστη Πουλοπούλου, Άντα Πουράνη, Χάρη Φραγκούλη

Μουσική σύνθεση Θοδωρής Οικονόμου
Παίζουν οι μουσικοί Κίμωνας Καρούντζος (κοντραμπάσο), Θοδωρής Κότσιφας (κιθάρα), Aλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης (ντραμς), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο), Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα)
Φωνητικά Αλεξάνδρα Λέρτα

04.

Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας του Νεοκλή Γαλανόπουλου

Σκηνοθεσία Αργύρης Ξάφης

Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας ξεκινά από το ραντεβού μεταξύ δύο συγγραφέων του είδους. Ο νεόκοπος Ντίνος Πρωτονάριος, που ακόμα δεν έχει εκδώσει κάποιο έργο του, καταφέρνει να συναντήσει το ίνδαλμά του: τον πατριάρχη της αστυνομικής λογοτεχνίας, Περικλή Δημούλη. Ξεπερνώντας το τρακ του, τού παρουσιάζει δύο αποσπάσματα διηγημάτων, για να ζητήσει την άποψή του. Παρακολουθούμε, μαζί με τον Δημούλη, δύο ξεχωριστές περιπέτειες: εκείνη του εγκληματία που εξαφανίστηκε από ένα κλειδωμένο διαμέρισμα κι εκείνη του δολοφόνου που δραπέτευσε από ένα επτασφράγιστο κελάρι. Θα καταφέρει ο Δημούλης, κι εμείς ως ακροατές, να βρούμε τη λύση των μυστηρίων; Και κυρίως, θα καταφέρουν οι ιστορίες του νεαρού συγγραφέα να εντυπωσιάσουν τον καταξιωμένο συνάδελφό του;

Με τους Κωνσταντίνο Ασπιώτη, Αντώνη Γκρίτση, Χρήστο Κοντογιώργη, Δέσποινα Κούρτη, Κώστα Μπερικόπουλο, Δημήτρη Παπανικολάου, Νίκο Χατζόπουλο

Mουσική σύνθεση Aλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης
Παίζουν οι μουσικοί Κίμωνας Καρούντζος (κοντραμπάσο), Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο), Γιώτης Σαμαράς (κιθάρα), Δημήτρης Τσάκας (σαξόφωνο), Ιάσονας Wastor (ντραμς)
Φωνητικά Αλεξάνδρα Λέρτα, Ιώβη Φραγκάτου

05.

Ανθρώπινη συμπύκνωση της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Σκηνοθεσία Γιώργος Κουτλής

Ο «διαπλεκόμενος» εκδότης και διευθυντής εφημερίδας Σταύρος Παναγιωτόπουλος βρίσκεται νεκρός στο γραφείο του την ώρα του πρωινού καφέ. Η έρευνα για το ποιος μπορεί να τον σκότωσε, αφήνοντας το πτώμα με γυρισμένη την πλάτη να κοιτάζει το χιόνι που πέφτει από το παράθυρο, έχει να αντιμετωπίσει πολλά εμπόδια. Η ελκυστική και έμπειρη αστυνόμος που αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση τυχαίνει να έχει μεγαλώσει μέσα στην εφημερίδα, ως κόρη ενός παλαίμαχου, απολυμένου από τον νεκρό, αστυνομικού συντάκτη. Μέσα από το διεισδυτικό της βλέμμα, παρακολουθούμε το γαϊτανάκι των σχέσεων εξουσίας γύρω από την καρέκλα του διευθυντή, τα προσωπικά συμφέροντα, τις μυστικές συμμαχίες, τον αναβρασμό φιλοδοξιών και ματαιώσεων στο υπέδαφος του εργασιακού περιβάλλοντος. Όμως, απ’ όλους όσοι έχουν αδικηθεί από τον Παναγιωτόπουλο, ποιος είναι αυτός που τόλμησε να τον σκοτώσει;

Με τους Κόρα Καρβούνη, Ελένη Κουτσιούμπα, Βασίλη Μαγουλιώτη, Άλκη Παναγιωτίδη, Θανάση Παπαγεωργίου, Αλέξανδρο Σιάτρα, Κωνσταντία Τάκαλου

Μουσική σύνθεση Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης
Παίζουν οι μουσικοί Δημήτρης Βερδίνογλου (πιάνο), Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Πέτρος Κλαμπάνης (μπάσο), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο)

Δείτε περισσότερα για τις δράσεις του Open Plan

TO OPEN PLAN

Η σειρά Ελληνικά εγκλήματα από τις Εκδόσεις Καστανιώτη

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου πραγματοποιεί τα Radio Plays σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καστανιώτη. Τα διηγήματα που επελέγησαν προέρχονται από τη σειρά «Ελληνικά εγκλήματα» που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στα βιβλιοπωλεία τον Μάιο του 2007. Ο πρώτος τόμος διαβάστηκε από χιλιάδες αναγνώστες, όπως και οι υπόλοιποι τέσσερις που ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια.

Τα «Ελληνικά εγκλήματα» απευθύνονται στους λάτρεις της περίτεχνης αστυνομικής αφήγησης και, κυρίως, στους αναγνώστες που αναζητούν αμφιβολίες και ερωτήματα πίσω από κάθε εδραιωμένη βεβαιότητα: Ποιοι είναι ένοχοι και ποιοι αθώοι; Ποια η τιμωρία και ποιο το έγκλημα; Ποιος είναι ο θύτης και ποιος το θύμα; Τα «Ελληνικά εγκλήματα» βασίστηκαν σε μια ιδέα του Ανταίου Χρυσοστομίδη, ύστερα από τη μεγάλη επιτυχία του τόμου Εγκλήματα, με αστυνομικές ιστορίες γραμμένες από σημαντικούς Ιταλούς συγγραφείς.  Κατ’ αναλογία, λοιπόν, προσκάλεσε κορυφαίους και νεότερους αξιόλογους Έλληνες συγγραφείς όχι μόνο του συγκεκριμένου είδους, αλλά της λογοτεχνίας γενικότερα, και επιμελήθηκε τους τέσσερις πρώτους τόμους της σειράς (2007, 2008, 2009 και 2011). Από τον πέμπτο τόμο (2019), την ευθύνη της σειράς «Ελληνικά εγκλήματα» ανέλαβε ο Δημήτρης Ποσάντζης, υπεύθυνος της Ελληνικής Λογοτεχνίας στις Εκδόσεις Καστανιώτη.

Λίγα λόγια για τους συγγραφείς

Αθηνά Κακούρη

Aπό τις πρωτοπόρους της αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα, η Αθηνά Κακούρη γεννήθηκε το 1928 στην Πάτρα, πέρασε όμως την Κατοχή στην Αθήνα. Στην Πάτρα, εργάστηκε στο γραφείο πρακτόρευσης πλοίων και πετρελαιοειδών του πατέρα της. Τα πρώτα της κείμενα, χρονογραφήματα και ταξιδιωτικές εντυπώσεις, δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Νεολόγος της Πάτρας. Το 1952, βραβεύτηκε στον διαγωνισμό μετάφρασης αμερικανικών διηγημάτων των Εκδόσεων Ίκαρος. Ξεκίνησε να γράφει αστυνομικά διηγήματα το 1959, όταν έχοντας κατά νου την επιτυχία της Αγκάθα Κρίστι, έγραψε ένα αστυνομικό διήγημα, που δημοσιεύτηκε στον Ταχυδρόμο, με εικονογράφηση του Μποστ. Από τη δεκαετία του 1970 ξεκίνησε και σε ένα άλλο είδος που την καθιέρωσε, το ιστορικό μυθιστόρημα. Συγχρόνως, συνέχιζε τη μεταφραστική της δραστηριότητα, σε μεταφράσεις αγγλικών και γαλλικών μυθιστορημάτων και ιστορικών συγγραμμάτων. Για τις μεταφράσεις της έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το Βραβείο Λογοτεχνικής Μετάφρασης Βρετανικής Λογοτεχνίας ΕΚΕΜΕΛ 2009.

Τα πιο γνωστά της ιστορικά μυθιστορήματα είναι τα: Πριμαρόλια, που κέρδισε το Βραβείο Νικηφόρου Βρεττάκου το 1999 και Θέκλη, που τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών 2005, το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος και το Βραβείο της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πάτρας (ΔΕΠΑΠ).

Φίλιππος Φιλίππου

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1948. Από την ηλικία των 20 ετών και ως το 1982 ήταν μηχανικός σε φορτηγά πλοία, εμπειρία που επηρέασε την κατοπινή λογοτεχνική του ταυτότητα. Εκδίδει το πρώτο του βιβλίο το 1983 (Κνίτες, εκδ. Νεφέλη) και το πρώτο του αστυνομικό μυθιστόρημα το 1987 (Κύκλος θανάτου, εκδ. Κλειδί). Από τότε παραμένει από τους πλέον συνεπείς συγγραφείς του είδους στην Ελλάδα. Παράλληλα, έχει εκδώσει βιβλία για ιστορικές προσωπικότητες, παιδικά και εφηβικά μυθιστορήματα και έχει πλούσια αρθρογραφία σχετικά με τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό.

Βασίλης Δανέλλης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982, όπου μεγάλωσε και σπούδασε. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στην Αγγλία και από το 2009 ζει στην Κωνσταντινούπολη. Ως δημοσιογράφος έχει δουλέψει σε εφημερίδες, περιοδικά και στο ραδιόφωνο. Έχει γράψει διηγήματα για το ραδιόφωνο και για συλλογικούς τόμους και έχει εκδώσει τέσσερα αστυνομικά μυθιστορήματα: Νεκρές ώρες (2017), Άνθρωπος στο τρένο (2016), Λιβάδια από ασφοδίλι (2014) και Μαύρη μπίρα (2011). Είναι ιδρυτικό μέλος και ένας από τους δύο γραμματείς της Ελληνικής Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Ε.Λ.Σ.Α.Λ), μέλος της συντακτικής ομάδας της επιθεώρησης αστυνομικής λογοτεχνίας ΠΟΛΑΡ και μέλος της συντακτικής ομάδας της επιθεώρησης αστυνομικής λογοτεχνίας The Crimes and Letters Magazine (CLM).

Νεοκλής Γαλανόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Ασκεί μαχόμενη δικηγορία, κυρίως σε υποθέσεις εργατικού δικαίου. Από μικρός σκάρωνε ιστορίες με ντετέκτιβ που λύνουν μυστήρια. Τα βιβλία του Η παραλλαγή του Γιώργου Δαρσινού (Τόπος 2007) και το Θάνατος από το πουθενά (Τόπος 2008) τον έκαναν να ξεχωρίσει αμέσως ανάμεσα στους συγγραφείς του είδους, καθώς αγαπήθηκαν από το κοινό και επαινέθηκαν από την κριτική. Έχει εκδώσει επίσης τα βιβλία Οικογενειακά Εγκλήματα (Τόπος, 2011) και Η επιστροφή του αστυνόμου Μπέκα (Καστανιώτης, 2012). Διηγήματά του έχουν μεταδοθεί από το ραδιόφωνο και έχει συμμετάσχει σε συλλογικούς τόμους αστυνομικής λογοτεχνίας. Έχει επίσης μεταφράσει το κλασικό αστυνομικό Ο ασώματος άνθρωπος (Τόπος 2008) του Τζον Ντίξον Καρ. Είναι μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (Ε.Λ.Σ.Α.Λ.).

Αμάντα Μιχαλοπούλου

Γεννήθηκε το 1966. Σπούδασε γαλλική φιλολογία στην Αθήνα και δημοσιογραφία στο Παρίσι. Από το 1990 και για σχεδόν είκοσι χρόνια ήταν αρθρογράφος στην Καθημερινή. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1994 με τη συλλογή διηγημάτων Έξω η ζωή είναι πολύχρωμη (Βραβείο Διηγήματος από το περιοδικό Ρεύματα). Λίγο αργότερα, το μυθιστόρημα Γιάντες (1996), κέρδισε το Βραβείο Μυθιστορήματος του περιοδικού Διαβάζω. Πολυγραφότατη, με μυθιστορήματα, συλλογές διηγημάτων και παιδικά βιβλία στο ενεργητικό της, τα βιβλία της έχουν μεταφραστεί σε δεκαπέντε γλώσσες. Έχει βραβευτεί με το Βραβείο Διεθνούς Λογοτεχνίας του Αμερικανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Τεχνών το 2008 και με το Liberis Liber των ανεξάρτητων Καταλανών εκδοτών το 2005 για το Θα ήθελα, καθώς και με το Βραβείο Διηγήματος Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών για τη Λαμπερή μέρα (2012). Πρόσφατα, το διήγημά της Μεσοποταμία περιλήφθηκε στον τόμο Best European Fiction 2018 (Dalkey Archive), ενώ το τελευταίο της μυθιστόρημα Η γυναίκα του Θεού, που μεταφράστηκε στα αγγλικά, κερδίζει διθυραμβικές κριτικές διεθνώς.

Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Μέγας χορηγός